Unknown
Assalamualaikum,

Sejak hari pertama saya masuk kerja setelah habis maternity leaves, Amna ada masalah suka menangis pada waktu malam.

Amna akan mula menangis lepas Maghrib, kadang2 just nice masa saya ambil wudhuk untuk mula solat Isya, dan berlarutan sampai ke tengah malam. Kadang sampai pukul 1.30 pagi.

Mulanya saya ingat Amna meragam sebab kembung perut, atau pun sebab perubahan rutin harian dia, tapi makin lama tangisan dia tu makin lain macam.

Baby yang menyusu susu ibu biasanya mudah dipujuk. Hang takut? nah! lapar? nah! sakit? nah! nak tidur? nah! semua main sua ja..insya allah lepas tu baby tenang dan akan tidur. Macam tu lah abang dia dulu.

Tapi dengan Amna ni ntah kenapa tak makan pujuk. Tangisan dia sangat nyaring, dengan mata tertutup. Tangan tergawang2. Dukung pun tak jalan. Buaian pun tak jalan. Susu badan lagilah tak jalan. Bawak berjalan dari tingkat atas, sampai ke tingkat bawah (rumah kami 2 tingkat), tukar tidur pulak di bilik lain. Punnn tak jalan. Badan pulak rasa cheghin (meremang) semacam. Sampai rambut di kepala pun rasa menegak. Tapi saya tak suspect apa2.

Abah Amna pulak selalu balik kerja malam. Paling awal pukul 9 baru sampai rumah. Selalunya lewat daripada tu. Dahlah baby menangis, Amsyar pulak lapar lah, berak lah, nak mandilah. Memang tak menang tangan. Hati pun mula jadi panasss ja.

Serius! Perasaan masa tu memang rasa macam nak baling Amna ke dinding! Tangan rasa ringan sangat dah nak angkat baling. Nasib baik cepat2 ingat tuhan. Kalau tidak esok tu mesti keluar muka saya dalam berita, kes ibu dera bayi 3 bulan. huhu~

Sebab tu wahai hasben2 di luar sana.. tolonglah support isteri anda dalam hal rumahtangga ni.. letih woo.. letih badan dan letih emosi. Orang yang ada anak kecik ramai lagi lah.. Saya salute ibu2 yang boleh cope dengan stress jaga anak nih. Letih mengalahkan kerja opis.

Berbalik pada kisah Amna, 2 hari lepas hasben pergi berjumpa seorang cikgu yang pandai mengubat di Taman Sri Serdang. Rupa-rupanya ada gangguan... ntah rupa buruk macam manalah yang Amna nampak tu ya?

Dapatlah sebotol air doa. Usap air pada muka Amna sambil berselawat. Air bakinya emak nya yang minum, supaya dapat disusukan pada Amna.

Selama 2 hari, hidup kami aman damai. Amna dah boleh tidur pada waktu malam. Kalau tak tidur pun dia boleh duduk di bouncer dan ber"sembang" dengan kami. Lega hati tuhan saja yang tau.

Tapi semalam jadi pulak lagi. Amna menangis sampai pukul 1.30 pagi. Pukul 11.30 malam kami laki bini dah tak tahan kami keluar dari rumah pegi ronda-ronda pekan Kepala Batas. Dua kali ronda baru Amna tenang dan dapat tidur. Hantu mana yang kacau kamu lagi Amna? Sian wooo.. nangis sampai kembung perut dia. Nasib baik tak selop. Sampai rumah sambung lagi nangih.. haihh

Jadi sekali lagi hasben pegi mengadap cikgu di Taman Sri Serdang tu.. kata cikgu tu kali ni dah tak ada gangguan. Cuma menangis tu dah macam jadi habit Amna. Agaknya sebab tu orang tua2 tak bagi biar budak menangis. Asal nangis ja wajib pujuk/angkat. Tak mau jadi tabiat. Dapat lagi air doa sebotol. Hopefully episod Amna 'gheyau' malam ni boleh berhenti lah. Letih dah mak anak oii! Dah habis ikhtiar dah.

Dalam pada masa yang sama, saya kenal dengan seorang anak murid Tok Belagak dari Darul Saka. Kak Hamza namanya. Kak Hamza nasihatkan saya jazamkan ayat Qursi supaya boleh digunakan bila Amna diganggu nanti.

Insya Allah saya akan cuba jazamkan dalam minggu ni. Berat juga nak jazamkan. Caranya baca ayatul Qursi 313x dalam 1 wudhuk. Kalau batal wudhuk, kena mula semula dari 0. haaaa.. berat kan berat kan? sebelum mula nanti wajib saya amik Peppermint Ginger Plus untuk buang semua angin dalam badan. Baru ok kut.. hehe

Saya minta semua doakan Amna ya..

Jyaaa... 







0 Responses

Post a Comment